Rotoscoping tekniken syns ofta i dagens animerade filmer. En bra exempel är en av topp 5 filmer dvs. "Fisson" från festival2007.bitfilm.com.....eller......A Scanner Darkly alternatvt Sin City
Bitfilms Club är en Digital Film Community som värd att besöka. Rotoscoping tekniken går ut på att man kalkerar karaktärens rörelser ruta för ruta från en film för att vidare bearbeta dessa till en animation. Det är ganska mödosamt eftersom det går ganska många filmrutor för varje rörelse.
Man kan säga att för exempel om man jobbar i Flash så kan man omvandla varje filmrutans bitmapsbild med "Trace" teknik och för hand till en förenklad vektoriserad bild. Exempel Tutorial
Mer om Rotoscopings historia samt liten beskrivning hur det fungerar med professionella program hittar man här och här. Själv har jag hittat en gratis Open Source program som underlättar det en aning. Den kallas precis som tekniken. Använder man Windows XP så ska man installera GTK+ och Runtime Environment. Mer info på programmets hemsida www.toonyphotos.com .
Det mer traditionella sättet är att jobba med pen verktyg i Photoshop se video tutorial här. I Illustrator går det bättre med tanken på möjligheter för vektorgrafik i programmet, se tutorial: Imitating A Scanner Darkly . I AfterEffects kommer man förbi ruta för ruta problemet (freame by freame) problemet se video tutorial här.
Det fungerar mycket bättre om man använder en AF plugin: Silhouette Roto med tutorial