Subscribe

RSS Feed (xml)

Vad är RSS Feed?

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Djupdycker i spelgrafik


"The Endless Forest"


"Graveyard"

Spel har otrolig stor potential inte bara som en avgränsad kultur yttring eller ett underhållande tidsfördrift, utan även är den starkaste medier som finns som kan föra os på olika plan av känslomässiga tillstånd, därför finns det hur mycket utrymme som helst för att kunna utveckla spel som berör och ger även utrymme för mänskliga förmågan till empati.

Jag själv hellre spelar spel där jag kan relatera till karaktärer, därför lägger jag en stor vikt till hur dessa ser ut hur de rör sig och hur de förhåller de sig till den miljön de befinner sig i. Grafiken spelar mycket stor roll för att skapa en igenkände känsla samt ge karaktären en personlighet. Man kunde säga att det vi ser analyseras av järnan mycket snabbare än det vi läser, därför spelgrafik och animation etablerar kontakt med spelaren på ett annat plan som är mer intuitivt...och organiskt.

Nyligen laddade jag ner Trial av "Graveyard"...det var längre sedan jag var berörd så djup. Mycket hängde på grafiken och den realistiska känslan av den gamla damens rörelser. Spelet är i svart vitt! och kommer från "Tale of Tales" som även skapat "The Endless Forest", "The path" och "8"
Det finns något speciellt i dessa spel...man bör läsa utvecklarnas "Realtime art manifesto" för att se den röda tråden.